תמא 38/1 – הדרך לעתיד טוב יותר עוברת דרך שיתוף פעולה של הדיירים

חברת להתקנת פרגולות מכל הסוגים

green city

תכנית תמ"א 38/1, אשר יצאה לדרך לפני קרוב לשני עשורים, מהווה יוזמה ברוכה של רשויות המדינה שנועדה לתת מענה הולם לצורך הדחוף בחיזוק מבנים ישנים אל מול האיום המתמיד של רעידות אדמה הרסניות. מעבר למזעור נזקים ולהצלת חיי אדם בעת התרחשותו של רעש, התוכנית נועדה גם לשפר ולשדרג תשתיות מיושנות, ובכך להעניק זריקת עידוד משמעותית לרמת החיים של תושבי הבניינים הוותיקים ברחבי ישראל.

הדרך למימושו המוצלח של פרויקט מן הסוג הזה רצופה בלא מעט אתגרים ומהמורות. חרף היתרונות המובהקים הגלומים בתמ"א 38/1, ההחלטה לצאת למהלך עשויה להתברר כמשימה מורכבת למדי. ראשית, קיים הצורך לגייס תמיכה ולהשיג הסכמה רחבה של לכל הפחות שני שלישים מבין בעלי הדירות המתגוררים בבניין, מה שלא בהכרח מושג בכזאת קלות.כדי להגיע להסכמה רחבה יש להתמודד עם חששות, התנגדויות וחילוקי דעות בקרב חלק מהדיירים, העלולים להוות גורם מעכב או אף לסכל את קידומו של הפרויקט תמ״א 38/1 בבניין שלכם.

האתגרים וההתנגדויות שיש להתגבר עליהם בדרך להסכמה רחבה

במקרים לא מעטים ההתנגדות של דיירים מסוימים לתהליך תמ"א 38/1 נובעת דווקא משיקולים אישיים ורגשיים. לעתים מדובר בחשש מפני הוצאות כספיות לא מתוכננות, לעתים עולה דאגה סביב שיבוש אורח החיים הסדיר, ובמקרים אחרים עשוי להתעורר גם חוסר ביטחון באמינותם של היזמים המעורבים – כל אלו הם היבטים שעלולים להוביל לספקנות ולהרתיע חלק מהדיירים להירתם לעניין.

הנתיב היעיל להתמודדות עם חסמים שכאלו כרוך בנקיטת שקיפות מלאה, בניהול שיח כן ופתוח, ובהקדשת יחס אישי לצרכיו של כל אחד ואחד מבעלי הדירות.

אך ורק באמצעות תקשורת רציפה לאורך זמן, תוך גילוי נכונות להאזין ולהכיל את החששות השונים, ולצד מאמץ אמיתי להעניק מענה ראוי ומותאם לצרכים הפרטניים של כל דייר – יתאפשר בסופו של דבר לרתום את הרוב הנדרש לטובת יציאה לדרך של הפרויקט.

החשיבות שבהשגת תמיכה נרחבת מעבר לדרישת החוק

על אף שבאופן פורמלי, קיימת דרישה לגיבוש הסכמה של 66% מקרב אוכלוסיית הדיירים על מנת לקבל את האישור ולהניע את פרויקט התמ"א, למען הצלחה מרבית של התהליך מן הראוי לשאוף לגייס את המספר הגדול ביותר האפשרי של תומכים. הסיבה נעוצה בעובדה שפרויקט מן הסוג הזה הופך למעשה את כלל הדיירים לכעין שותפים במיזם בעל אינטרס משותף.

משום כך, מחלוקות, חיכוכים ומתחים שאינם הכרחיים עלולים להכביד ולייצר קשיים במהלך הדרך. זאת ועוד, תמיכה גורפת יותר מצד הדיירים הכרחית כדי שתהליך ניהול הפרויקט יתנהל בצורה מיטבית ויעילה, תוך הקפדה על התחשבות בכל הצדדים הרלוונטיים.

בהקשר זה, ראוי לתת את הדעת לכך שישנם יזמים בעלי וותק כדוגמת אפי כץ, המחזיק בניסיון עשיר ובמחויבות יוצאת דופן להובלת מיזמי פינוי-בינוי ותמ"א ברף הגבוה ביותר. שיתוף פעולה עם יזם מקצועי הבקיא ביצירת תחושת ביטחון ובגישור על מחלוקות וחילוקי דעות בין דיירים, עשוי לסייע משמעותית בהנעת התהליך קדימה.

הדרכים לשכנוע המתנגדים להצטרף למיזם המשותף

הגישה הנכונה להפיכת המתנגדים לשותפים עוברת במספר מישורים עיקריים:

●        ניתן ליזום כינוסים והרצאות לדיירים על מנת להציג את מגוון היתרונות הטמונים בפרויקט

●        שיתוף אקטיבי של הדיירים לכל אורכו של התהליך ויצירת תחושת מעורבות

●        גילוי אוזן קשבת לחששות הייחודיים של כל אחד והענקת פתרונות מותאמים אישית

●        בניית יחסי אמון באמצעות עבודה משותפת עם יזם מוביל ובעל רקורד מוכח בתחום

●        חידוד ההבנה כי לכל הדיירים אינטרס זהה לשיפור של רמת חייהם ושל ערך נכסיהם

בסופו של דבר, הפרויקט אינו עניין של מה בכך והוא מצריך את כלל המשאבים והכוחות של כלל הדיירים. דווקא מתוך תפיסה של ערבות הדדית וחתירה לטובת האינטרס הכללי, ניתן יהיה לגשר על פערים, להסיר חסמים ולהוביל ליישומו של המהלך החשוב.

לסיכום הדברים

הצלחתו המיטבית של פרויקט תמ"א 38/1 ומיצוי הפוטנציאל העצום הגלום בו, תלויים בראש ובראשונה בהתגייסות ובשיתוף פעולה מצד כלל בעלי הדירות במבנה. גם אם אין מדובר בתהליך קל או מובן מאליו, בסיכומו של עניין כל הצדדים המעורבים יוצאים נשכרים – הן ביכולת לעמוד בפני איום רעידות האדמה, הן בהיבט של שדרוג פני הבניין, הן בכל הנוגע לשיפור ניכר באיכות החיים, והן מבחינת העלייה המשמעותית בערך הנכסים.

על מנת להפוך את החזון הזה למציאות של ממש, על הדיירים יהיה לגלות אורך רוח, אחריות משותפת, אמפתיה הדדית והתגייסות למען השגת היעד הנכסף. אך ורק בזכות תקשורת בריאה, שקיפות והתייחסות רצינית לצרכים ולרצונות של כל פרט ופרט – יעלה בידי הדיירים לעבור בשלום את התהליך המאתגר. כך, בכוחות מאוחדים ומתואמים, ולצד ליווי של יזמים מקצועיים דוגמת ענב נדל"ן, יצליחו בעלי הדירות להבטיח לעצמם וכמו כן לשוכרים שלהם עתיד בטיחותי ועשיר יותר.

התקנת פרגולות

אנחנו חברת "פרגולות זה אנחנו" וחרטנו על דגלנו לתת את השירות הכי טוב ללקוח במינימום עלויות ומקסימום תועלת למחיר.
אנחנו מזמינים אתכם ליצור קשר ולהנות עוד היום מהשירות והאיכות של המוצרים שלנו
בואו ותהנו מניסיון ועבודה של 15 שנה!

מאמרים נוספים בנושא: